Tuesday, September 1, 2015

Pengasingan sisa pepejal dari punca bermula hari ini

Source : Berita Harian Online



SERDANG: Mulai hari ini semua penduduk di Kuala Lumpur, Putrajaya, Johor, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Perlis dan Kedah wajib melaksanakan pengasingan sisa pepejal dari punca. 

Berikutan itu pemilik kediaman di negeri berkenaan wajib mengasingkan sisa pepejal mereka mengikut kategori seperti kertas, plastik dan lain. Pelancaran pelaksanaan pengasingan sisa daripada punca disempurnakan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan pada satu majlis di sini, pagi ini. 

Majlis pelancaran itu turut berlangsung serentak di Kedah, Pahang dan Johor. Sebagai simbolik sempena penguatkuasaan itu, kementerian menerusi Solid Waste Corpotion Malaysia (SWCorp) dicatatkan dalam Malaysia Books of Record apabila mereka berjaya mengumpul sejuta botol plastik menerusi kempen '1 Milion Bottles One Dream'.

 Kempen berkenaan adalah bagi menzahirkan inisiatif masyarakat untuk memelihara bumi dan menghargai alam sekitar. Dalam pada itu, semua pemilik kediaman yang gagal melaksanakan pengasingan sisa pepejal akan dikenakan kompaun RM50 mulai 1 Jun 2016.

http://www.bharian.com.my/node/78757

No comments: