Dalam tinjauan dibuat di Pantai Kok, Teluk Ewa dan Bukit Malut baru-baru ini, SAM mendapati keadaan di beberapa lokasi di kawasan berkenaan cukup kotor dan jijik dipandang. 
Pelbagai bahan buangan seperti kertas, barangan plastik dan sisa binaan dilonggokkan oleh pihak tidak bertanggungjawab di tepi jalan di kawasan tersebut yang sering dilalui oleh orang ramai.
SAM bimbang keadaan tidak bersih itu akan menjadi tempat pembiakan nyamuk dan tikus yang boleh mencetuskan pelbagai masalah kesihatan dalam kalangan penduduk tempatan serta pelancong yang melawat pulau berkenaan. 
Pihak kami kesal walaupun masalah itu sudah lama berlaku namun tiada tindakan diambil bagi mengatasinya. 
Jika masalah itu dibiarkan berlarutan, pulau legenda berkenaan akan tercemar dengan lebih serius lagi pada masa akan datang. 
Justeru, MPL digesa mengambil tindakan tegas ke atas pihak terbabit dengan menguatkuasakan undang-undang sedia ada bagi memastikan masalah serupa tidak berulang. 
Di samping itu, pihak kami berharap MPL mempertingkatkan kawalan dan penguatkuasaan bagi mencegah berlakunya pencemaran alam sekitar yang lebih serius di tapak pelupusan sampah di Kilim. 
SAM mendapati udara di kawasan tersebut dicemari bau busuk dan wujud kebimbangan air daripada sisa sampah akan mencemarkan sungai berdekatan.
S.M. MOHAMED IDRIS
Presiden SAM