Wednesday, February 12, 2014

Terap pulihara alam sekitar kepada belia

Source : Utusan Malaysia, 12/2/14

KUALA LIPIS 12 Feb. - Penuntut Institut Pendidikan Guru (IPG) diminta menghayati kepentingan penjagaan dan pemuliharaan alam sekitar agar perkara itu dapat diterapkan dalam kalangan generasi muda.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Tengku, Datuk Mustapa Long berkata, pengetahuan itu amat penting untuk pendidikan di bilik darjah sama ada penyerapan menerusi mata pelajaran tertentu atau kegiatan kokurikulum.
Beliau berkata, sebagai sebuah institusi yang membentuk seorang guru profesional menerusi latihan pedagogi dan bidang tertentu, sudah tentu pengetahuan pendidikan alam sekitar antara elemen yang boleh membentuk sikap pelajar mengenai kehidupan pada masa akan datang.
"Usaha IPG Guru Kampus Tengku Ampuan Afzan (IPGKTAA) di sini mewujudkan Kelab Pencinta Alam Sekitar (KPAS) antara mekanisme terbaik bagi melestarikan kurikulum berkenaan.
"Kegiatan kelab ini melaksanakan program kesedaran di IPG dan di sekolah antara usaha memulihara ekologi di negara ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan KPAS di IPGKTAA Lipis di sini baru-baru ini.




Mustapa Long (tengah) disaksikan pensyarah dan penuntut menanam pokok teduhan selepas melancarkan Kelab Pencinta Alam Sekitar di Kuala Lipis, baru-baru ini.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pahang/20140213/wp_03/Terap-pulihara-alam-sekitar-kepada-belia#ixzz2tSNsFCya
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: